nedeľa 18. februára 2018

Cyklisti a chodci vs motoristi na dunajskej hrádzi


Nielen vodič motorového vozidla, ale aj chodec a cyklista sú účastníkmi cestnej premávky. Preto musia všetci spomínaní dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Na moje bicyklovanie využívam prednostne miesta, kde sú cyklistické cestičky. No sú situácie, kedy sa na cestu, hoci nerada, púšťam tiež.  Na Slovensku je totiž cyklistických cestičiek a chodníkov stále príliš málo. Len pred pár dňami som sa dozvedela, že aj na miesta, na ktoré chodievam najviac a kde si myslím, že som v bezpečí, chodievam len na vlastné riziko.
Je to dunajská hrádza. Je mi jasné, že prvotnou funkciou vodohospodárskej stavby, ktorou dunajská hrádza je, je zabezpečenie ochrany územia pred povodňami. Že si v Zásadách pohybu cyklistov a chodcov na vodohospodárskych objektoch prečítam aj to, že som tam vlastne na vlastné riziko, to som netušila. Žiadnu tabuľu, ktorá by informovala zúčastnených o pravidlách ich pohybu som nikde nevidela. Ani na jednom brehu Dunaja nič také nie je. Ak také tabule niekde sú, ja som nemala to šťastie vidieť ich.

Len sa potom pýtam, kto zo zodpovedných dovolil, aby bola dunajská hrádza = vodohospodárska stavba = miesto s pobytom na vlastné riziko vyhlásená ako cyklocesta medzinárodného významu označená ako EuroVelo 6. To teda vôbec nepochopím.


V Zásadách je zopár vecí, ktoré by mali vedieť všetci tí, ktorí sa radi na oba brehy Dunaja vyberajú pravidelne športovať, alebo len prechádzať. Najdôležitejším pravidlom je to, ktoré len málokto ovláda a mňa títo ľudia privádzajú do šialenstva. 

Pri pohybe cyklistov a chodcov platí pravidlo o pohybe po pravej strane, pričom za chodcov sa považujú aj ľudia pohybujúci sa na korčuliach, skejtborde alebo inom obdobnom vybavení.

***
Odpadky patria do koša, nie na zem, ani do vody! 

Vypichla som dva body, ktoré len málokto dodržiava. Mnohým športovcom nevadí, že si nesú so sebou plnú fľašku, či plechovku nápoja, no odniesť ju prázdnu, to je nad ich fyzické a mentálne sily. Bohužiaľ, tak to aj v okolí hrádze potom vyzerá. Nikdy týchto ľudí nepochopím.

Najkritickejším bodom je používanie hrádze majiteľmi motorových vozidiel. Niekedy mám pocit, že som na diaľnici a nie na vodohospodárskej stavbe, ktorá je súčasne využívaná ako cyklotrasa medzinárodného významu.

Ľuďom, medzi nich už musím zahrnúť aj cyklistov a iných športovcov, musím vytknúť ich sebecké správanie. Myslia si, že ísť na korčuliach stredom hrádze a rozhadzovať ešte pritom rukami na všetky strany, je právom každého inline korčuliara. Aj dvaja cyklisti idúci vedľa seba by si mali uvedomiť, že sú situácie, kedy ich chce niekto predbehnúť a oproti ide množstvo iných účastníkov. Trošku by sme mali myslieť aj na iných a nielen na seba.

Správajte sa ohľaduplne voči ostatným!


Nesprávne


Správne
Na tejto fotografii je vidieť chodcov, ktorí idú správne, ale aj takých, ktorí idú nesprávne.



4 komentáre:

  1. Neber to v zlom, ale poznáš miesto, kde nie si na vlastné riziko ? Podľa mňa aj doma si na vlastné riziko...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno si chcel povedať, že aj doma sa dá prísť k úrazu, ale nie si tam na vlastné riziko. Keď to už mám teda pritiahnuť ad absurdum, tebe ide cez kuchyňu (nie cez Kuchyňu) cyklotrasa medzinárodného významu? Na toto by som celkom rada počula názor tých, ktorí sa tak pýšia vybudovanými cyklotrasami v Bratislave.

      Odstrániť
  2. S tými autami na hrádzi je to už naozaj neúnosné, konečne sa tam začali vyskytovať policajné hliadky.
    https://bratislavaden.sk/pocas-kontroly-na-dunajskej-hradzi-zastavili-styri-auta/
    Je fakt, že aj mnohí športovci by si mali vstúpiť do svedomia. Aj na druhej strane Dunaja nechávajú po sebe neporiadok, no nie až taký, ako na tej petržalskej.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mám obavy, aby ich (policajtov) štyri zastavené autá neuspokojili. Veď tá "diaľnica" je na hrádzi už roky a nič sa nedeje, iba sa situácia zhoršuje :-( Aj ja som si všimla, že hrádza od Slovnaftu smer Hamuliakovo je oveľa čistejšia.

      Odstrániť